Από την πρώτη στιγμή και από την Άρνισσα μέχρι τη Φλώρινα η αντίδραση στη διακοπή ήταν άμεση, κινητοποιήσεις πρωτόγνωρες για την περιοχή με φαντασία και ενθουσιασμό οργανώθηκαν χωρίς μέσα και σε ελάχιστο χρόνο. Μέσα σε 3 μέρες συγκεντρώθηκαν στην πόλη της Φλώρινας 8000 υπογραφές για την επαναλειτουργία. Η κινητοποίηση των πολιτών άλλαξε τα δεδομένα και όλοι οι παράγοντες, τοπικοί και εθνικοί σκοτωνόντουσαν ποιος θα πρωτοξαναφέρει το τρένο. Δυστυχώς το τρένο δεν ήρθε.
«Δει δη χρημάτων ω άνδρες Αθηναίοι» όπως έλεγε και ο Δημοσθένης. Τα ΄50 εκατομμύρια με τα οποία η κεντρική διοίκηση χρηματοδοτούσε σιδηροδρομικές μεταφορές (πολύ λίγα ούτως ή άλλως) εξαντλούνταν στον προαστιακό και στη διαδρομή Αθήνα Θεσσαλονίκη. Ζητήθηκαν χρήματα ή διευκολύνσεις από την τοπική αυτοδιοίκηση που δεν είχε τέτοια αρμοδιότητα ούτε τους αντιστοιχους πόρους, έτσι δεν δόθηκαν και το θέμα κόλλησε.
Παρ’όλα αυτά το ζήτημα δεν σταμάτησε, βουλευτές από όλα τα κόμματα, και ευρωβουλευτές έθεσαν το θέμα επανειλημένως στην κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή επιτροπή. Η κίνηση των φίλων του τρένου όλο αυτό το διάστημα ασκούσε και ασκεί πιέσεις στην κυβέρνηση και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεμελιώνοντας 2 βασικά επιχειρήματα
- Η διακοπή των δρομολογίων είναι κακή επιλογή και για επιχειρηματικούς εκτός από πολιτικούς λόγους. Η πληρότητα των δρομολογίων με βάση τα στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έφτανε μέχρι και το 110% κατά μέσο όρο. Η αποχώρηση του σιδηροδρόμου από μια περιοχή με μέτριο γενικά οδικό δίκτυο που δεν έχει αεροπορική σύνδεση ήταν λάθος. Ένα λάθος που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραδέχτηκε το καλοκαίρι που μας πέρασε.
- Η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου έδιωχνε τον κόσμο από τα τρένα και έφερνε λιγότερα έσοδα, όχι περισσότερα. Με βάση τα δεδομένα της Φλώρινας για τον Ιαν. 2011 (50% μείωση εσόδων) αλλά και της Έδεσσας ήταν σαφές ότι ο σχεδιασμός της τιμολογιακής πολιτικής του 2011 ήταν λάθος. Το δεύτερο αυτό λάθος διόρθωσε μερικώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μειώνοντας την τιμή και επαναφέροντας την έκπτωση επιστροφής.
Την ίδια περίοδο για διάφορους λόγους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βελτίωνε τα οικονομικά της δεδομένα, τον Νοέμβριο 2011 είχε ισοσκελισμένα έσοδα-έξοδα και το Δεκέμβριο είχε μικρά λειτουργικά κέρδη. Όταν σε λίγες μέρες έρθει η τρόικα στην Ελλάδα, αν δεχτεί τα οικονομικά δεδομένα, θα πρέπει να δεχτεί επίσης να αφαιρεθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το δημόσιο τομέα και τους περιορισμούς του μνημονίου.
Αυτές οι εξελίξεις αφαιρούν τα εμπόδια, προσχηματικά ή πραγματικά για την επανέναρξη των δρομολογίων. Δεν υπάρχουν άλλες δικαιολογίες, οι μηχανοδηγοί εξαιρέθηκαν από την εφεδρεία, αυτοκινητάμαξες είναι διαθέσιμες και οι πολίτες λαχταρούν περισσότερο από κάθε άλλη φορά να ξανασφυρίξει το τρένο στη Φλώρινα.
Δυστυχώς η πρόσκληση ενδιαφερομένων για οργάνωση εκδρομών στην Πρέσπα για επισκέπτες με τρένο φαίνεται να καταλήγει άγονη κατ’αρχήν λόγω έλλειψης ανταπόκρισης από τα ταξιδιωτικά γραφεία της περιοχής. Παρ’ όλα αυτά η ιδέα της σύνδεσης της τουριστικής ανάπτυξης με την επαναφορά του σιδηρόδρομου είναι σημαντική και ελπίζουμε η επόμενη πρόσκληση να βρει καλύτερη ανταπόκριση.
Η κίνηση των φίλων του τρένου έχει διατυπώσει τις προτάσεις της
- Κατ’ ελάχιστον 3 δρομολόγια την ημέρα με βελτιωμένες υπηρεσίες και συγκεκριμένα
- Μεγαλύτερα τρένα τύπου intercity αντί των ακατάλληλων για τόσο μεγάλη διαδρομή ΜΑΝ 2000 που θα προσφέρουν περισσότερες θέσεις ημερησίως.
- Τα δρομολόγια της Φλώρινας να σταματούν σε όλους τους σταθμούς από Έδεσσα μέχρι Φλώρινα και μόνο στους μεγάλους σταθμούς στο τμήμα Έδεσσας Θεσσαλονίκης, κατεβάζοντας τον χρόνο στις 2 ώρες και 35 λεπτά.
- Υπηρεσίες ίντερνετ που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εξαγγείλει από το Σεπτέμβριο και μπορούν να εισαχθούν πιλοτικά στα τρένα της Φλώρινας.
- Τέταρτο δρομολόγιο, ιδίως τις μέρες αιχμής (Πέμπτη, Παρασκευή, Κυριακή). Τις μέρες αυτές τα τρένα είχαν πάντα πληρότητα πάνω από 100% και απαιτείται ένα πλήρες πλέγμα δρομολογίων για να καλύψει τόσο τους φοιτητές όσο και τους επισκέπτες που έρχονται για Σαββατοκύριακο. Το δρομολόγιο αυτό μπορεί να αξιολογηθεί αργότερα και να επεκταθεί και στις υπόλοιπες μέρες έτσι ώστε τελικά να έχουμε πλήρη επαναφορά των δρομολογίων.
- Μείωση του εισιτηρίου. Παρ’ότι με την επανεισαγωγή της έκπτωσης επιστροφής (20%, 16 ευρώ και 12 φοιτητικό) το εισιτήριο είναι πιο προσιτό, κατά τη γνώμη μας εξακολουθεί να είναι ακριβό, ιδίως λαμβάνοντας υπ’όψιν την κατάρρευση του εισοδήματός μας το τελευταίο χρόνο. Στην πραγματικότητα με μια περαιτέρω μείωση κατά 25% (12 και 9 ευρώ περίπου) που είναι σχεδόν διπλάσιο από αυτό που πληρώναμε στο παρελθόν θα έφερνε περισσότερους επιβάτες και έσοδα από το τσουχτερό 16 ευρώ, ιδίως για τους πρώτους μήνες της επαναφοράς.
Πέρα όμως από την επαναδρομολόγηση, το τρένο στη Φλώρινα πρέπει να διασφαλιστεί όσο αφορά την οικονομική και περιβαλλοντική του βιωσιμότητα με την ηλεκτροκίνηση της γραμμής. Πόσο μάλιστα στην περιοχή μας που επιβαρύνεται από τους ρύπους των εργοστασίων της ΔΕΗ. Εδώ οι φορείς της Τοπικής αυτοδιοίκησης πρέπει να κάνουν πράξεις γιατί είναι στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους. Με ένα μικρό ποσό μπορεί κατ' αρχήν να εκπονηθεί η μελέτη ηλεκτροκίνησης έτσι ώστε να διεκδικηθεί είτε σε συνεργασία με την περιφέρεια Κ. Μακεδονίας είτε με την ΕΡΓΟΣΕ η ένταξη της ηλεκτροκίνησης στο αναθεωρημένο ΕΣΠΑ.
Με αυτές τις κατευθύνσεις οργανώνουμε μια πρώτη συνάντηση την καινούργια χρονιά το Σάββατο 14.1.2012, για να κόψουμε την πίτα μας και να σχεδιάσουμε τις δράσεις μας (που αλλού;) στον έρημο σιδηροδρομικό σταθμό.
Κίνηση Φίλων Τρένου Φλώρινας
http://florinatreno.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου